10 arbetsdagar i juli


08. september 2016

Förenade Service Malmö



Fredagen den 8 juli ringde telefonen på Tairs kontor. Upphandlingsenheten i Malmö stad undrade om de ville bjuda på Malmös förskolor igen. Uppdraget, som sedan den förste januari legat hos MIAB hade sagts upp, och nu stod de utan städbolag. 3 bolag var inbjudna till en ny runda i upphandlingsförfarandet däribland Förenade Service. Tair visste att det nästan var en omöjlig uppgift att starta upp 92 förskolor på 10 dagar, men visst ville han ha uppdraget. Frågan var hur han skulle få det hela att fungera, och till vilket pris. Hade de personal? Och inte minst, var beställde man 92 städvagnar för leverans inom 10 dagar?

En stor aktivitet gick i gång och Förenade Service VD Marco von Pelzter, kvalitetschefen Fredrik Sundblad och flera serviceledare blev involverade. Hur många områden skulle Förenade Service bjuda på? 1, 2, 3 eller alla 4?

”Klarar man en så klarar man två,” förklarar Tair och fortsätter ”och kan man klara två så kan man lika gärna bjuda på alla fyra! Vi är ju ett stort företag, med massor av erfarenhet, duktig personal och stor kapacitet. Men visst – det kändes nervöst ändå!”

De beslutade att bjuda på alla 4. Måndagen den 11 juli, tre dagar efter telefonsamtalet till Tairs kontor, lämnade de in sitt anbud och på torsdagen den 14 juli skrev de under. Då ringde Tair till sin fru ”Vi får nog skjuta lite på vår semester…”

Tair kallade in serviceledare och driftscontroller, och informerade dem om den roliga nyheten. Glädjen var stor, men sen kom ”Hur gör vi?” och ”Kan man öppna 92 förskolor på 6 arbetsdagar?”

Var köper man städutrustning till 92 förskolor
Förskolorna delades upp och Tair och serviceledarna tog mellan 13 och 17 var. Tair ringde Städmaskinhuset, som redan höll på att förbereda städutrustning till Förenade Services starter i Växjö och Lomma den 1 augusti. Utrustningen skickades i stället till förskolorna i Malmö och ny beställning gjordes till starterna i augusti.

Sen gällde det personal, arbetskläder, id kort och medarbetare, som skulle säkerhetkontrolleras, eftersom de skulle arbeta på en arbetsplats med barn. Faxen gick varm mellan Förenade Service och Polis-myndigheten när alla nyanställda skulle registerkontrolleras. Fem personer med bra referenser från MIAB fick anställning, några flyttades från andra uppdrag och en del nya kom till.

 

Den 25 juli var allt klart. Personalen stod med rätt städutrustning, alla bar arbetskläder och visste var de skulle städa. 60 förskolor öppnade, resten hade stängt för semester och öppnade efter hand. Tair kunde hålla semester medan drifscontroller Sardar höll koll på att allt gick som det skulle. ”Jag fick dagliga rapporter på mejl”, förklarar Tair. ”Även om vi startat upp så gällde det ju att allt också gick planmässigt. Och det gjorde det.”

”När sådant här ska fungera, så betyder det mycket att man har rätt personal. Det har vi. Alla hjälptes åt och gjorde sitt bästa”, förklarar Tair. ”Vi är snabba, vi har bra personal och vi har fina relationer med våra kunder, sånt hjälper när man jobbar under press och allt ska fungera”.

Första uppföljningsmötet
Den 17 augusti hölls första uppföljningsmötet med Malmö stad. Tair, Sardar, Kerstin, Anna, Karolina och Tina från Förenade Service deltog. Det var med lättnad, men mest av allt med stor stolthet som Tair tog emot beskedet om att även Malmö stad tyckte allt gått jättebra.

”Det kändes så skönt! Vi hade lyft i flock och våra fina gruppledare hade verkligen gjort en prestation. Det känns fortfarande jättekul!” avslutar Tair och leendet blir inte mindre när han tänker på att Malmö Syd har ökat 35% tack vare alla förskolor i Malmö, Växjö och Lomma.


Gå tillbaka